Home » Blog » Wij dromen verder……….. – webteam BijnierNET

Wij dromen verder……….. – webteam BijnierNET

Het webteam van BijnierNET bestaat uit Alida Noordzij, Marnix Bras, Lisanne Smans en Jacqueline Neijenhuis.

Animaties, mini-docu’s en infografics zijn gemaakt om de voorlichting aan mensen met een bijnieraandoening te verbeteren. Ze helpen bij het beter begrijpen van de complexe bijnieraandoening en ze helpen bij het uitleggen aan anderen wat de ziekte is. Maar is het genoeg? Hebben we de goede keuzes gemaakt? Of moeten we op zoek naar andere vormen van voorlichting? Daarover gaat deze blog, het webteam droomt immers verder over nieuwe producten.

Op twee vormen van voorlichting is ons oog gevallen. Graag horen we voors en tegens of duimpje (omhoog) of (omlaag) met enkele kernwoorden in het reactieveld.

Het eerste voorbeeld, een whiteboard video :

We hebben een linkje naar een video over CAH ontvangen van kinderarts Hedi Claahsen. CAH is de Engelstalig afkorting voor Congenital Adrenal Hyperplasia.

Video bekeken?

U zag een uitleg over het ziektebeeld terwijl op een whiteboard de kernwoorden en plaatjes worden geschetst. Op deze manier wordt op verschillende manieren informatie overgedragen:
1. Je hoort de uitleg
2. Je ziet de kernwoorden voorzien van plaatjes.
3. De mogelijkheid om het nog een keer te bekijken (herhaling).

Hoe beoordeelt u deze voorlichting? Wat vindt u van het tempo? Begrijpt u waar het filmpje over gaat? Echt? De gesproken en geschreven tekst zijn in de Engelse taal. Vormt dat een belemmering voor u?

 

Het tweede voorbeeld, een live vlog:

https://www.facebook.com/OpenCircles/videos/1216608071735708/
..of bekijk op facebook »

Deze live-vlog gaat niet over bijnieraandoeningen. Het onderwerp is bedoeld voor zzp’ers die hun bedrijf goed willen opzetten. Het onderwerp even daargelaten, vragen we u dit filmpje te bekijken en vooral te kijken naar de werkwijze.

Wij dromen van een bijnierpatiënt die tijdens een live-vlog uitlegt hoe de noodinjectie moet worden gebruikt of een patiënt die de noodtas inpakt voor het geval dat een opname dreigt. Zo’n live-vlog kan iedereen vanaf de bank thuis volgen en het filmpje kan naderhand ook nog bekeken worden.

Hoe beoordeelt u een live-vlog? Zou het meerwaarde hebben de instructie nog eens terug te zien? Zou het u helpen?

Voorkeur? Reageer!

Twee voorbeelden van voorlichting.

 

 

7 reacties

  1. ineke zegt:

    De eerste taal geen probleem, maar voor veel mensen zou het fijn zijn als het in de eigen taal is. De hoeveelheid informatie vind ik veel ineens en het opnemen ervan vind ik persoonlijk lastig. Animaties helder en duidelijk.
    De vlog wil niet openen helaas.
    Tip. Dat je bij het filmpje een taal kunt selecteren.
    Tip. Dat je kunt kiezen voor geschreven ipv gesproken tekst zodat je bij geheugendefect niet overspoeld raakt ineens.

    • Jacqueline Neijenhuis zegt:

      Beste Ineke, excuus. Zou je het opnieuw willen proberen, er zijn inmiddels een paar schuiven omgezet. Lukt het dan nog niet, dan zou je ons erg helpen met een schermafdruk. Dan kunnen we preciezer zien wat er fout gaat. Wil je ook je aangeven welke browser en besturingssysteem je gebruikt? (http://www.welkebrowserhebik.nl/browser-check) En gebruik je misschien een Adblocker? Mailadres: pb1@bijniernet.nl

      • ineke zegt:

        Dag Jacqueline,

        Het is nu gelukt hoor.
        Of het een vlog is of een filmpje over de noodinjectie maakt voor mij weinig uit.
        Of dit perse een patiënt moet zijn….? Het filmpje van het Radboud met een professional en iemand die het aanleert is ook prima. Het is wel mooi als zoiets via bijniernet toegankelijker is ook voor patiënt maar bijvoorbeeld ook mantelzorgers ” spuit”

  2. Laurens V. Mijnders zegt:

    De taal in de animatie is voor mij geen probleem maar dat zal niet voor iedereen zo zijn. De suggestie van Ineke onderschrijf ik helemaal.
    Ik zie deze animatie als een waardevolle aanvulling op onze eigen korte animaties. Het gaat een stuk dieper maar dat maakt het ook lastiger te begrijpen zeker als je de taal niet boed beheerst. De uitleg is voor mij duidelijk. Als het teveel,info is dan kan het filmpje toch weer opnieuw worden bekeken? Ook kan het gebruikt worden om aan derden uit te leggen wat je mankeert als je het lastig vind om dat zelf te doen. Wat mij betreft

    • ineke zegt:

      Laurens, ik ben t met je eens hoor dat je kunt terugkijken. Maar het blijven veel prikkels, en beeld (kijken) en geluid (luisteren en opnemen).

  3. C zegt:

    Ik vind de whiteboard video een heel duidelijke manier om voorlichting te geven. Door de manier van tekenend uitleggen begrijp ik goed waar het filmpje over gaat. Op zich is het zeker fijner wanneer het in het Nederlands zou zijn vanwege het tempo maar voor mij is het Engels in dit filmpje goed te begrijpen. Ik denk dat deze manier van voorlichting geven de mogelijkheid biedt om nog dieper in te gaan op de bijnieraandoeningen dan de al bestaande animaties.

  4. Ireen Leijten zegt:

    Leuk dat jullie nadenken over andere manieren van informatieverspreiding. Mij spreekt het whiteboard erg aan, meer nog dan de animaties, die ogen mij toch wat simpel , zodat ik ze bijna vanzelf associeer met kinderachtig. En dat terwijl de informatie in de animaties heel goed en volledig is per onderwerp, maar mij spreekt de stijl niet aan.
    Dat laatste geldt ook voor de vlog, bij een vlog wil je je vaak identificeren met de hoofdpersoon, en dat is natuurlijk erg persoonlijk welke soort mens je sympatiek vindt.
    Informatie geven via een soort les op een schoolbord, dat werkt vaak goed denk ik. Artsen gebruiken ook al vaak een bord of een stuk papier om uitleg te geven. Het Engels was voor mij geen belemmering, maar kan dat wel voor veel mensen zijn, zeker omdat de materie ingewikkeld is.
    Succes met jullie dromen …..

Reacties zijn gesloten.